Norwegian SpaDusj blir virkelighet

Oppdatert: sep. 13

Kjell Christensen leker ikke gründer. Etter en 25 måneder lang designprosess, inkludert 3D-modellering, prøving og feiling, frustrasjoner, 70-timers arbeidsuker, samt selvpåført lyskebrokk, er hans hjertebarn, Hurricane SpaDusj, straks på markedet.

– Det har vært et blodslit, og jeg har måttet spørre meg selv underveis, «hva er det egentlig jeg har begitt meg ut på?», smiler den blide gründeren, når vi møter ham i fabrikklokalene utenfor Sandefjord.


Unisont positive

Sist vi besøkte Norwegian SpaBad , for drøyt ett år siden, var det meste av detaljer og løsninger fremdeles på (3D) tegnebrett-stadiet. Planen var at en prototype skulle demonstreres på VVS-dagene i fjor høst.

Men av prinsipp gir jeg meg ikke før alt er perfekt. Jeg så at det var rom for ytterligere forbedring, både på design og funksjon, men også på produksjonstekniske detaljer, sier Christensen til VVS aktuelt.


Statisk arbeidsstilling = brokk

Christensen er visstnok ikke den som delegerer i tide og utide, så når det måtte foretas intensiv sliping av støpeformer, sto han selv krumbøyd over slipemaskinen i fire timer hver dag i tre uker.

– Plutselig hogg det bare til. Jeg trodde først det var ryggen som hadde fått en smell, men etter hvert ble smertene så intense i lysken, at det bare var å komme seg til lege. Det viste seg at den statiske arbeidsstillingen min under den tunge og tidkrevende slipejobben, hadde fremprovosert en lyskebrokk, sier han.

Dermed ble det en ufrivillig pause fra de tyngste jobbene med den nye dusjen, men nå er det, ifølge Christensen, bare smådetaljer som gjenstår før den kresne gründeren er fornøyd.


Gelcoat som på lystbåter

– Små detaljer er viktige, som for eksempel riktig epoxy-blanding. Derfor har jeg diskutert mye med et firma i Frankrike. De leverer ekspanderende epoxy, som blant annet benyttes i sportsbilen Koenigsegg, sier han.

Rettere sagt er dette glassfiberarmert polyester med gelcoat overflate, lik den produsenter av lystbåter benytter. Gelcoat gir dusjen en glatt overflate, og er det første vi sprøyter inn i støpeformene ved produksjon. Vi kunne smurt dette på med pensel, siden det er selve støpeformen som bestemmer finishen, men sprøyting sparer oss for tid, understreker Christensen.


Spesial-jigg

Hva har vært den største utfordringen?

-Det har utvilsomt vært dusjdøren. Vi har brukt nærmere en halv million kroner på å få den til å fungere perfekt. Tilslutt knakk vi koden, ved at vi sveiset sammen en spesial-jigg, som vi tok med oss til produsenten Gyli Plast i Søgne, noe som viste seg å være en lykkelig løsning på problemet. Nå leverer de perfekt støpt akrylplast til dusjdørene, slik vi hadde håpet, sier Christensen.

Kabinettet på Spadusjen er lukket og har sylindrisk, dobbeltkrummet design innvendig. Hele dusjen er bygd i kompositt og er dermed uknuselig. Takdusjen består av ikke mindre enn 201 hvite silikondyser, med 1.6 millimeter åpning.

– Hvem kjøper vel en Lamborghini med strikkmotor? Spør Kjell retorisk. –  Du må jo ha muligheten til å pøse på med vann i takdusjen, selv om du selvsagt fint kan strupe ned til halv styrke, og fremdeles ha fin dusjkomfort, mener han.


Selvdrenerende

– Jeg har forsket mye på hvordan vannet skal treffe kroppen på en «myk og bløt» måte, hvor en kombinasjon av riktig trykk, dyseantall, dyseåpning og vannmengde spiller inn.


Robust og nærmest uknuselig glass og takdusj bestående av 201 hvite silikondyser, med 1.6 millimeter åpning. Foto: Bjørn Laberg


Dusjen gir et kompakt og robust preg, siden det hverken finnes trinser, pakninger eller profiler her. – En annen fiffig detalj er at takdusjen skrår lett, slik at den 10-15 sekunder etter at vannet er stengt, dreneres vannet på egenhånd, noe som bør være et pluss, i kampen mot Legionella, sier han.

– Jeg er overbevist om at den nye spadusjen kommer til å bli en hit. I dag er det kun fire ansatte i produksjonen. Jeg blir ikke overrasket om vi har 15 ansatte her om ett til to år.

I dag selger vi rundt 200 spabadekar i året. Målet for 2020 må være å selge like mange enheter av spadusjen. Så mener jeg bestemt at potensialet vil være nærmere 1000 spadusjer i året, mens karsalget parallelt da vil øke litt, på grunn av kryss-salget den nye dusjen vil utløse, sier en optimistisk Hurricane-gründer, Kjell Christensen, avslutningsvis.


Tekst og foto: Bjørn Laberg, VVS Aktuelt (Artikkelen ble opprinnelig publisert i VVS Aktuelt nr. 6 2019 og er gjengitt med tillatelse).

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram

THROUGHHORIZON